De overheid startte onlangs met de slogan “Gebruik minder stroom tussen vier en negen, zo gaan we de elektriciteitspiek tegen” een campagne om mensen te vertellen hoe om te gaan met de drukte op het elektriciteitsnet. Met als doel erger te voorkomen (netcongestie).
De slimme boiler die wij recent kochten, past in die campagne. Al houdt deze geen rekening met de tijd, hij draagt zeker bij in het verlagen van de drukte op het elektriciteitsnet. Dat doet de boiler door bij voorkeur op te warmen als we lokaal meer zonnestroom produceren dan we zelf nodig hebben.
In dit artikel deel ik mijn ervaringen met deze slimme boiler, de Blauwe Accu genoemd. De Blauwe Accu is draadloos gekoppeld met de slimme meter. Zo weet de boiler wanneer we geproduceerde zonnestroom over hebben en naar het elektriciteitsnet zouden terugleveren. In plaats daarvan gaat de boiler het water verwarmen. Daarbij komt dat het product extra capaciteit heeft om energie op te slaan. De boiler heeft een (voor ons tweepersoonshuishouden) relatief grote inhoud van 150 liter en kan daarnaast tot 80 graden opwarmen. Daardoor kunnen we vaker met eigen zonnestroom douchen.
Bij zonnige dagen 20 procent meer
Naar zo’n product zocht ik al jaren. Eerder kon ik dit niet vinden en overwoog al om het zelf te gaan maken. Maar gelukkig kwam ik de mensen van ReHeat tegen. Maart 2025 werd de Blauwe Accu geïnstalleerd en de eerste metingen waren al hoopvol. Op zonnige dagen ging het gebruik van eigen geproduceerde zonnestroom met 20 procent omhoog.

Op 9 april verbruikten we 24 procent (8,1 kWh) van onze zelfgeproduceerde zonnestroom. Dat is 12 procent (3 kWh) hoger dan op soortgelijke dagen voor de installatie.
Je ziet in bovenstaande grafiek dat de boiler (de groene bult) netjes met de eerste zonnestroom opwarmt. Dit terwijl ik om zeven uur ’s ochtends had gedoucht. Voor de installatie van deze slimme boiler zou het elektrisch verbruik al tijdens het douchen starten en dus veel minder zonnestroom gebruiken. Nu laadt de Blauwe Accu op als er zonnestroom beschikbaar is. Hij laadt zelfs genuanceerd op, in stapjes van 300 watt, om op die manier mee te kunnen groeien met de stijgende productie.
Omdat het die dag zonnige was, werd de rest van het overschot alsnog naar het elektriciteitsnet geëxporteerd. Die eerste dagen stemden mij tevreden en maakte me benieuwd hoe de slimme boiler zich verder zou gaan gedragen.
Energetisch gezien niet het efficiëntste
Natuurlijk zijn er energetisch gezien andere oplossingen om warm water te maken. Een warmtepompboiler heeft energetisch gezien een hoger rendement. Ook kan een zonnecollector, zoals heatpipes, een effectieve methode zijn om warm water te produceren met behulp van zonnestraling. Het gaat mij niet om de beste energetische keuze, maar om het grotere plaatje.

Daar hoort wat mij betreft naast energiebesparing ook het lokaal opslaan bij. Ik volg in mijn gedachtegang altijd de vernieuwde versie van de trias energetica, bestaande uit de volgende stappen:
- Produceer wat je nodig hebt (inclusief bespaar waar mogelijk)
- Sla het overbodige op
- Deel overschotten efficiënt
Ik ben dus benieuwd hoe de Blauwe Accu bij kan bijdragen in het opslaan van de zonnestroom die ik over heb.
En als de zon vrijwel niet schijnt
Hierboven vertelde ik al over een zonnige dag. In de grafiek hieronder zie je hoe de Blauwe Accu zich gedroeg op de minst zonnige dag (17 april). Je ziet dat er maar weinig zonnestroom (6,6 kWh) geproduceerd werd. Daar anticipeert de Blauwe Accu goed op: het opwarmen van het water wordt over de hele dag verspreid. Daardoor wordt zelfs 74 procent van de geproduceerde zonnestroom lokaal verbruikt.

De eerste maand ook positief
Deze eerste maand gaf al veel inzichten. Onderstaande grafiek laat de onze productie van zonnestroom zien.

Wij hebben in totaal 6.300 Wp aan zonnepanelen op ons dak. Die zijn alle op het zuiden gericht. Het was een redelijk zonnige maand, maar er waren ook dagen met weinig tot geen zon. In totaal produceerden we 889 kWh.
De maand was voor ons vergelijkbaar met augustus 2024. Als ik daarmee vergelijk, valt op dat de hoeveelheid elektriciteit die wij direct lokaal verbruikten flink is gestegen. In augustus 2024 was dat 18 procent, terwijl dat door het slim schakelen van de Blauwe Accu deze maand naar 28 procent is gestegen, dat is 10 procent hoger! Dit terwijl ons gedrag met betrekking tot het energieverbruik niet anders was.
Ook als ik deze maand vergelijk met het gemiddelde van eerdere zonnige maanden dan zie je weer die stijging van 10 procent. Dat geeft mij een goed gevoel voor de komende zomermaanden.

De analyse van de minst zonnige dag (17 april) geeft mij het gevoel dat we ook in maanden met minder zon meer zelf van onze zonnestroom gaan gebruiken. Ik verwacht dat onze teruglevering aan het elektriciteitsnet flink zal dalen. Daarmee word ik benieuwd wat de daadwerkelijke besparing op terugleverkosten zal worden!
Nog steeds comfortabel
Belangrijk om te benoemen is dat we niet hoefden in te leveren op ons comfort. De Blauwe Accu maakt voor ons het warme water voor onze douche. Dat blijft goed gaan, geen koude douche hier 😊. Dat terwijl we meestal ’s ochtends douchen. Dit water werd dus opgewarmd met zonnestroom van de dag ervoor of zelfs van nog eerder.
Hoe ontwikkelt zich dit?
Wij zijn benieuwd hoe de Blauwe Accu zich over de tijd zal gedragen. Hoe zal het gaan als langere tijd de zon (vrijwel niet) schijnt? Gaat de slimme boiler dan nog steeds bijdragen in het verlagen van onze teruglevering aan het net? Wat zal de uiteindelijke verlaging worden? En blijft het comfortabel douchen? Ik zal je de komende tijd op de hoogte houden.

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.