Met het zicht op het volgende jaar ligt het voor de hand om met elkaar plannen voor de komende periode te maken. Misschien doe je dat privé, bijvoorbeeld het plannen van de zomervakantie? Maar ook als bedrijf is het gezond om een voor het komende jaar te hebben.
Een plan om je te richten
Het maken van een jaarplan helpt jou en je organisatie om met elkaar af te stemmen. Van elkaar te weten waar we voor gaan. Het helpt om je doel zo te formuleren dat jij en je team elkaar daarin begrijpen. Te vaak blijken er toch misverstanden te ontstaan.
Een goede methode om je doel te omschrijven is SMART. De afkorting staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Je gaat met elkaar het gestelde doel beter begrijpen door het concreet uit te werk.

Samen kom je verder
Ik kom te vaak tegen dat een leidinggevende het doel zelf bepaalt. Het ontstaat vaak omdat je er te laat mee bent begonnen en het dus even snel moet gebeuren. Als je het mij vraagt een gemiste kans. Letterlijk is het gezegde:
Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Door het samen met jouw team uit te werken, creëer je begrip en betrokkenheid van jou én je team. En dat draagt weer bij dat het plan meer SMART wordt.
Had je het doel voor de komende periode al vastgesteld? Je kunt toch nog bijsturen: het helpt om dat samen met je team uit te werken. Daarmee gaat het ook voor je team leven en wordt het doel een gezamenlijk plan.
Van doel naar plan: strategie
Een goede uitwerking van het doel zorgt ook dat er duidelijkheid gaat ontstaan wat er nodig is om daar te komen: de strategie. Voor de strategie gebruik ik altijd de methode “geef me de vijf”: werk de vijf vragen “wie, wat, waar, wanneer en hoe” uit. Door het op deze manier uit te werken wordt het ook nog eens duidelijker of het acceptabel, realistisch en goed tijdgebonden (de ART van SMART).
Dat geeft perspectief
Ik ben ervan overtuigd dat jij en je team hiermee een scherper beeld krijgt van het spel dat voor je ligt. Daarmee wordt het ook waarschijnlijker dat je het samen gaat halen. Op die manier ontstaat er perspectief en een leuke uitdaging om het volgende jaar in te stappen. Ik ben benieuwd wat jouw plannen voor het komende jaar zijn. Wil je het met me delen?
Ook wil ik best eens met je meedenken.
- Plan dan gelijk vrijblijvend en gratis een kennismakingsgesprek. Dat kan via deze link: https://outlook.office.com/book/KennismakenmetJoost@geeftperspectief.nl/
Graag tot binnenkort!

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.