Met ons energiepositieve woning zouden we voor het eerst een energierekening moeten gaan betalen. Die energiekosten komen door de nieuwe terugleverkosten voor tijdelijk geparkeerd overtollige zonnestroom. Om de terugleverkosten te verlangen hebben wij een accu besteld. Geen gewone, maar een blauwe. In dit artikel vertel ik je er alles over.
Geen chemische lithiumbatterij
In 2021 en ’22 hadden wij een lithiumbatterij op proef. Uit die test bleek dat die thuisbatterij onze saldering een stuk verlaagde, maar ook veel kostte. Voor een batterij met 7 kWh opslag zouden we toen 10.000 euro inclusief btw en installatie moeten betalen, terwijl het toen geen financieel voordeel had. Ook verloren we met de batterij dagelijks 2 kWh energie aan het laden en ontladen van de batterij. Daarnaast gebruikt de batterij ook veel lithium, waar we ook spaarzaam mee om moeten gaan. Onze conclusie toen en nog steeds: voor ons geen chemische thuisbatterij.
Voor meer achtergrondinformatie daarover ga je naar dit artikel:
- Praktijktest met een thuisbatterij, mijn ervaringen na een half jaar
- Thuisbatterij: energie hamsteren (Installatie Journaal)
Wel zag ik dat we met een batterij veel meer van onze zelf geproduceerde zonnestroom gebruikten. Zonder batterij schommelt dit rond de 24 procent, met de thuisbatterij was dit rond de 42 procent. Dat zette mij aan het denken. Er moet toch een betere manier zijn om onze overtollige zonnestroom op te slaan?

Op mijn werk ben ik wel bekend met zulke projecten. Zoals het opslaan van overtollige zonnestroom in een zwembad (extra comfortabel zwemwater) of het eerder koelen van opgeslagen kaas om extra belasting van het elektriciteitsnet op ongunstige momenten te voorkomen. Thuis moet er toch ook iets mogelijk zijn?
Zoektocht
Nu mag je weten dat ik kan genieten van een lekkere douche. Dus hoewel we zuinig met energie omgaan hebben we toch een royale regendouche. Wel eentje trouwens die het water recycleert en we zo met een extra goed gevoel het verwarmde drinkwater (!) meerdere keren gebruiken. Dat water wordt bij ons met een elektrische boiler verwarmd. Geen zonneboiler voor ons omdat die pas bij vier of meer personen rendabel zou zijn. Wij zijn met zijn tweetjes, dus hebben we een elektrische boiler met elektriciteit van onze zonnepanelen (pv).
Onder de douche, waar ik wel vaker mijn Eureka-momentjes heb, ontstond op een dag het idee om een elektrische boiler te hebben die de benodigde 60 graden blijft leveren, maar bij overtollige zonnestroom verder op kan warmen tot 100 graden.
Hoewel een goed idee, kon ik het jaren lang niet op de markt vinden. Wel boilers die konden opwarmen op het moment dat er aan het elektriciteitsnet teruggeleverd zou gaan worden. Maar als er dan geen zonnestroom is, zou ik wel eens ’s ochtends onder een koude douche komen staan. En een ding is zeker: dat wil ik niet.
Dus dacht ik er een tijdje over na deze speciale boiler zelf te gaan maken. Tot ik op een goede dag de mensen van de Blauwe Accu ontmoette. Normaliter laadt hun elektronische boiler op het moment dat de uurprijzen voor elektriciteit laag of negatief zijn. Maar zij hebben hun systeem zo omgebouwd dat hij werkt zoals ik bedacht had:
- Altijd een basis comfort van 60 graden beschikbaar;
- Opwarmen tot 100 graden als er stroom over is.
Nu testen
Vandaag is onze Blauwe Accu geïnstalleerd. De onze heeft een opslag van 150 liter en kan daarin maximaal 7 kWh opslaan, gelijk aan de eerdere chemische batterij. Het thermisch verlies zou 1,25 kWh per dag zijn, dus ook lager dan de 2 kWh van de eerder proefopstelling! En ook nog eens geen chemische footprint, of brandgevaar. Onze batterij is immers van water. Vandaag schijnt de zon goed, dus het laden van onze Blauwe Accu gaat in ieder geval al met onze eigen zonnestroom. Ik ben benieuwd wat deze stap ons gaat brengen. Ik houd jullie op de hoogte!

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.