Het is vandaag weer eens erg warm buiten. Hoe houd jij je huis dan koel?

Gebruik je daar een airco of warmtepomp voor? Of heb je ook andere oplossingen? In onderstaande filmpje deel ik graag mijn ervaringen met je hoe ik dat doe in ons huis zonder (basis)verwarming of koeling.

Koelen zonder airco

Wij bouwden in 2020 ons huis zonder verwarming en koeling. Omdat we geloven dat je met een goed ontwerp kunt zorgen dat het niet te warm of te koud wordt. Dus goede isolatie, luchtdicht, veel zoninstraling en een goede lucht-wtw voor de winter. En in de zomer dan? Ik leg het je uit in dit filmpje.

Gelukkiger met minder

Ons huis hebben ontworpen met de gedachte dat we met minder gelukkiger kunnen worden. Ook op het gebied van energieverbruik: het is een energiepositieve woning geworden. We produceren dus meer dan we zelf nodig hebben.

De gedachte gelukkiger met minder is een tegenhanger van hoe onze maatschappij volgens mij nu werkt: consumeeren en groei van ons bruto nationaal product zijn volgens de maatstaven van nu cruciaal om een gelukkig volk te zijn. Is dat écht zo? Of kun je gelukkiger worden met minder? Onze conclusie: consuminderen levert ook zeker een geluk. Maar het is moeilijk om vol te houden.