Een jaar met een Blauwe Accu, dit zijn mijn bevindingen

Medio maart 2025 hebben wij thuis een Blauwe Accu laten installeren. Daarmee kunnen we overtollige zonnestroom opslaan. Ondertussen gebruiken we de accu een jaar en deel ik onze ervaringen.

De Blauwe Accu

De Blauwe Accu is een slimme boiler die, via een draadloze koppeling met onze slimme meter, precies weet wanneer wij zonnestroom overhebben en aan het elektriciteitsnet moeten terugleveren. Dan grijpt de Blauwe Accu in en warmt in plaats daarvan het water in de accu op. Waar reguliere boilers tot circa 60 graden verwarmen, verwarmt de Blauwe Accu tot bijna 90 graden. Ook hebben we een, voor ons huishouden, iets groter volume (150 liter) om ook zo meer op te kunnen slaan. Tegelijkertijd zorgt de Blauwe Accu dat de temperatuur van het water bij bewolkte dagen altijd boven de 50 graden blijft. We staan dus nooit onder een koude douche. Comfort is voor ons ook belangrijk 😉.

Energiepositief leven

De Blauwe Accu past bij onze manier van leven. We leven graag positief, dus ook wat ons energieverbruik betreft. We hebben daarom in 2019 een huis laten bouwen waarin we energiepositief leven. Kort gezegd hebben we daar veel aandacht voor besparen op energieverbruik (daardoor is er geen basisverwarming nodig). En we wekken onze eigen zonnestroom op voor het deel dat we toch nog nodig hebben.

Batterijen en netcongestie

Waar mensen het vroeger over zonnepanelen hadden, is het hebben van een batterij en de problemen door netcongestie tegenwoordig het gesprek van de dag. Hoe passend was dus onze keuze om al in 2021 ervaringen op te doen met een thuisbatterij en dus het afgelopen jaar met de Blauwe Accu. Lokale opslag van elektriciteit zorgt (als je het goed doet) voor een lagere belasting van het net en gaat dus daarmee de netcongestie tegen.

Ook Sophie Hermans, onze vorige Minister van Klimaat en Groene Groei, wees niet voor niets in de laatste zonnebrief nogmaals op het belang om lokaal geproduceerde zonnestroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken en anders op te slaan. Dit om de netcongestie te beperken.

Ik vond het een van de nadelen van een reguliere thuisbatterij dat hiervoor lithium gebruikt moest worden. Een schaars materiaal waar we wat mij betreft zuinig mee moeten omgaan. Ook heeft lithium een hoge impact op het milieu. Die nadelen brachten ons verder in de zoektocht hoe overtollige elektriciteit toch op te kunnen slaan.

Leuk onderwerp en veel interesse

Het testen van de Blauwe Accu en delen van onze ervaringen doe ik vanuit mijn intrinsieke motivatie: de energietransitie houdt mij al jaren bezig. Ik wil mensen graag bijpraten over de ontwikkelingen en wat verstandig is om te doen.

Tegelijkertijd was ook dit weer een dankbaar onderwerp. Het is voor mij leuk als mijn artikelen veel gelezen worden en ik er weer vragen of feedback op krijg. Dat stimuleert mij weer voor een volgende stap. 

Ons jaar met de Blauwe Accu

Ondertussen gebruiken we de Blauwe Accu een jaar en onze algemene conclusie is dat hij het goed doet . De Blauwe Accu weet exact wanneer de elektriciteit beschikbaar is en kan teruglevering aan het net voorkomen.

De laatste kolom in onderstaande tabel laat per jaar zien hoeveel lokaal opgewekte zonnestroom wij direct lokaal hebben verbruikt.

Productie en direct lokaal verbruik zonnestroom (2020 t/m 2025)
Productie en direct lokaal verbruik zonnestroom (2020 t/m 2025)

Je ziet dat we in de jaren 2020, 2023 en 2024 tussen de 23 en 26 procent gelijk lokaal verbruikten.  Dat waren jaren zonder lokale opslag. In 2021 en 2022 hadden we een thuisbatterij van 10 kWh. Daardoor steeg het deel direct lokaal verbruikt naar een waarde tussen de 40 en 44 procent. In 2025 is het deel direct lokaal verbruikt met 39 procent weer ver boven de 23 procent. Daarbij moet ik wel opmerken dat:

  1. De Blauwe Accu pas eind maart geïnstalleerd is en dus de waarde 2025 niet de hele periode betreft. Selecteer ik de periode dat de Blauwe Accu exact in gebruik is (maart 2025 tot en met  maart 2026), dan is het die waarde 41 procent.
  2. In juli 2025 kon ook de laadpaal van onze elektrische auto slim laden. Die heeft dus ook gedeeltelijk aan deze waarde bijgedragen. Ik kan helaas dat deel niet goed herleiden.

Onderstaande grafiek laat de waarden per maand zien. Omdat in de winter er maar beperkt zonnestroom wordt opgewekt, laat ik die in deze grafiek buiten beschouwing. 

Deel eigen gebruik zonnestroom per maand
Grafiek per maand

Ook is in deze grafiek goed te zien hoe de Blauwe Accu bijdraagt aan een hoger deel direct lokaal verbruik van de opgewekte zonnestroom. In de voorgaande jaren 2023 en 2024 lag in de zomer de waarde gemiddeld op de 19 procent. In zomer van 2025 is het structureel hoger.

Nog beter bij bewolkt weer

Eigenlijk werkt de Blauwe Accu nog het beste als het bewolkt weer is. In onderstaande grafiekjes zie je een zonnige dag en daaronder een bewolkte dag.

Energiebalans per dag (zonnig en bewolkt)
Energiebalans per dag (zonnig en bewolkt)

Bij de bewolkte dag zie je dat de Blauwe Accu ervoor zorgt dat er nog maar een klein deel van de zonnestroom terug het net op gaat (slechts 26 procent). Terwijl op een zonnige dag de Blauwe Accu op een bepaald moment vol is en daardoor er toch nog veel stroom het net op moet (toch nog 76 procent).

Een energiemanagementsysteem nodig?

Gedurende 2025 werd ook onze laadpaal voor de auto aangepast en konden we daarmee dus ook slim laden. In ons geval ging de auto eerder de zonnestroom gebruiken en volgde de Blauwe Accu daarna. Eerlijk gezegd had ik dat liever andersom gezien, maar dat kunnen we nu niet zelf instellen. Daarvoor is een goed energiemanagementsysteem nodig.

Nu er meer systemen komen die de overtollige zonnestroom kunnen gaan laden, wordt het hebben van een goed energiemanagementsysteem (HEMS) ook voor een thuissituatie steeds belangrijker.

Wellicht een goede test voor de nabije toekomst?

Samenvattend

Al met al is de Blauwe Accu, wat ons betreft, een goede oplossing om te veel opgewekte zonnestroom op te slaan. Het lijkt net zo goed te werken als een reguliere thuisbatterij, met het voordeel dat de milieu impact veel lager is. Immers de elektriciteit wordt in water opgeslagen in plaats van het vervuilende lithium.

Met meer systemen in huis die teruglevering aan het net kunnen voorkomen, wordt het wenselijk om de volgorde daarvan te kunnen bepalen. Een goed energiemanagementsysteem wordt daarmee onmisbaar.